Skip to main content

Nyt netværk sætter fokus på ligestilling i medierne

Netværket vil fremme samtale, refleksion og erfaringsudveksling om, hvordan der bliver skabt en bedre kønsbalance i mediebranchen.

Gæster ved netværksmødet
Foto: Antonia Steiner

Som en del af det store projekt Ny nordisk model for større lighed og ligeværd i mediebranchen er DMJX’ samarbejdspartnere i projektet, Marion Hannerup og Gitte Rabøl medstiftere af et netværk, der skal skubbe dagsordenen helt ind på de danske mediearbejdspladser.

Netværket hedder Ligestilling i Medierne og tovholder er Information, ved administrerende direktør, Stine Kendal. Desuden deltager Dansk Journalistforbund og JP/Politikens Hus i netværket.

Netværket arrangerer flere årlige møder for redaktører, ledere i mediebranchen, tillidsrepræsentanter, HR-professionelle, organisations- og uddannelseskonsulenter, der arbejder med ligestilling i medierne.

- Formålet er at bruge det momentum for udvikling af branchen, der er lige nu til at invitere medieledere til at dele deres gode og dårlige erfaringer i en fordomsfri atmosfære, så der er rum til at lade sig inspirere og lære af hinandens fejl og landvindinger, når det gælder kønsbalance, fortæller medstifter Marion Hannerup.

- Vi vil gerne dele erfaringer fra andre nordiske lande på kommende netværksmøder. Her betragter flere medieledere det ganske enkelt som en god forretningsstrategi. En bedre kønsbalance giver et bedre produkt og dermed flere og nye kunder, siger Marion Hannerup.

Netværk for Ligestilling i Medierne holdt på Kvindernes Internationale kampdag, den 8. marts, netværksmøde i JP/Politiken Hus under overskriften ’Er toppen af mediebranchen stadig mest for mænd?’.

Her blev deltagerne blandt andet præsenteret for DMJX’ og Danske Mediers nye analyse af Kønsbalance og mangfoldighed i mediebranchen 2021.

Se et udpluk af fotos, og læs mere via billedrullen neden for:

I august 2021 holdt netværket sit første arrangement under overskriften 'Ligestilling i medierne – 1 år efter Linde'.

Her blev deltagerne blandt andet præsenteret for RUC-lektor Hanne Jørndrups nye rapport Who Makes the News og hørte oplæg om ligestilling i medierne og i den journalistiske produktion ved hhv. Tine Johansen, formand DJ, og Ulla Pors, nyhedsdirektør, TV2 samt Anne Mette Svane, chefredaktør, Politiken og Rune Lykkeberg, chefredaktør, Information.

Marian Hannerup, som udfører innovationsprojektet om bedre kønsbalance i mediebranchen sammen med Gitte Rabøl var meget tilfreds oven på netværksdagen.
- Formålet er at bruge det momentum for udvikling af branchen, der er lige nu til at invitere medieledere til at dele deres gode og dårlige erfaringer i en fordomsfri atmosfære, så der er rum til at lade sig inspirere og lære af hinandens fejl og landvindinger, når det gælder kønsbalance.
Foto: Antonia Steiner.