Skip to main content

Undersøgelse af podcastlyttere gennem ny data-dreven metode

DMJX undersøger i samarbejde med Københavns Universitet muligheden for bedre at forstå podcastlyttere. Gennem såkaldt ”data-donation” hjælper podcastlyttere og forskere hinanden med at blive klogere på hvem, der reelt lytter, og hvordan.

Særligt unge danskere er tilhængere af mediestøtte

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole skal i samarbejde med Københavns Universitet indsamle ny viden om podcastlyttere gennem ny data-dreven metode.

Bag projektet står Thomas Spejlborg Sejersen, som er adjunkt på Institut for Medier, DMJX og Signe Sophus Lai, som er Tenure Track Adjunkt, PhD. på Institut for Kommunikation, KU.

Her følger deres projektbeskrivelse:

Formål

Vi vil vise, hvordan man gennem en lovsikret rettighed i GDPR-forordningen og efterfølgende data-donation kan forstå og undersøge podcastlyttere og -lytning bedre end hidtil muligt. Vi forholder os kritisk til platformenes indsamling af personfølsom data, men forholder os samtidigt konstruktivt til, hvordan podcastere og forskere kan bruge data med henblik på bedre at forstå fænomenet podcasting og optimere kvaliteten i selve podcastene.

Baggrund

Podcast-mediets institutionelle og teknologiske forhold har historisk set betydet, at vi ved meget lidt empirisk viden om podcastlyttere og deres lytning udover fra kvalitative interviewstudier eller kvantitative undersøgelser. Begge metodiske tilgange er værdifulde, men giver kun begrænset overblik i den faktiske brug af podcast.

Vores manglende viden skyldes særligt, at podcasting kommer fra en tradition af DIY-skabere, der snarere havde fokus på den demokratiske, åbne og frigjort (sam)tale end at skabe en økonomisk bæredygtig medieprofession.

Det ændrede sig, da Spotify gik ind i podcasting i 2019. Man fik betalte platforme, og disse platforme begrunder deres altomfattende dataindsamling med et løfte om bedre indhold og mere præcis kuratering. Platformenes indtog i podcasting ændrede spillereglerne i branchen fuldstændigt, og i dag er data en uomgængelig ressource i podcasting. Udfordringen er dog, både for podcastere og podcastforskere, at platformene ikke deler (særlig meget af) denne data. Men så kom GDPR i 2018.

Fremgangsmåde

Gennem en undersøgelse af de data-download-pakker, man som privatperson frit kan anmode om via GDPR fra enhver tænkelig databehandler, etablerer vi en metodologisk ramme for indsamling og analyse af data om podcastlyttere og deres lytning. Vi fokuserer på de faktiske data (hvilken data er det, de indsamler?) og diskutere platformenes incitamenter til at indsamle dem (hvad bruges de til?). Vi drager ingen konklusioner om podcastlyttere og deres lyttere, men præsenterer rammen for fremtidige studier til at gøre det.

Publicering

Projektets fremgangsmåde og resultater udgiver vi som et bogkapitel (deadline ultimo november) i en kommende antologi, Researching Podcasts and Podcasting (Palgrave Macmillan), der er sat til udgivelse ultimo 2024.

Oplysningsforpligtelse vedr. persondatabehandling i forskningsprojektet ”Podcast-datadonation” 

Læs mere om persondatabehandling i projektet.